Monday, March 10, 2008

Perbincangan pertama & ppp

Salam,

26 Feb. lepas kaklong wat perbincangan formal yang pertama dngn supervisor. Dia semak lit. review kaklong dan kami bincang dengan lebih mendalam tentang skop kajian kaklong. Tajuk masih tentatif lagi, tapi yang pasti berkaitan dengan perlindungan kanak2. Tak pe, lagi 3 bulan nak submit tesis, baru confirmkan tajuk. Tapi itu lambat lagi.

Lega perbincangan kami berjalan lancar. Paling takut kalau dia komen lit. kaklong teruk sangat. Tapi..alhamdulillah dia terima. Dan dia setuju dengan cadangan kaklong utk tambah mana yang patut.

Jelesnya kaklong dengar kengkawan dah start buat bab satu, ada gak yg dah selit2kan idea utk bab kedua dan seterusnya. Tak boleh jadi ni...membakar semangat nak menulis gak, tu yang minggu lepas, kaklong dah dpt lampu hijau daripada supervisor utk mulakan penulisan bab 1 disamping mantapkan lagi lit. review yang sedia ada. Bukan itu aje, depa ni ada yang dah start bentang kertas kerja berkaitan bidang masing2 di seminar2 yang dianjurkan oleh mana2 pihak luar. Memang skrg pembentangan kertas kerja salah satu daripada syarat yang kami kena penuhi. Pendek kata, kena sentiasa berhubung dengan kawan2 yang sama2 buat ph.D ni, supaya semangat untuk menyempurnakan tesis tu membara berpanjangan.

Oh ya, baru2 ni kaklong ada memohon peruntukan penyelidikan pascasiswazah (Peruntukan ni ada 3 kali utk pelajar ph.D. sepanjang pengajian). Paling pening nak sediakan budget kewangan untuk tempoh satu tahun. Kalau tengok budget tu, macam nampak mudah aje nak membuatnya. Tapi kaklong sakit kepala 3 hari nak menyiapkannya. Awal April keputusan permohonan keluar, insyaAllah. Kalau lulus permohonan utk peringkat pertama ni, insyaAllah kaklong bolehlah p Kota Singa dan Kelantan nak buat kajian sikit berkaitan dengan tesis ni.

Kaklong masih lagi turun naik perpustakaan. Sesekali terasa letih sangat. Baru 3 bulan..ada 2 tahun lebih lagi (itu target kaklong)...what a long journey to go..Takpe..sabar, tekun, kuat semangat, banyak munajat dgn Allah, moga Kaklong berjaya menyempurnakannya. Amin.
Dan sekarang ni, kaklong kena buat catatan semua tajuk artikel drp buku, jurnal, kertas kerja persidangan dll, yang dah kaklong fotokopi, untuk elakkan terfotokopi dua kali. dah kena dah sekali ari tu.

Minggu ni minggu cuti sekolah. Anak-anak dah kat kampung suami sejak kami balik mengundi hari tu, kecuali Asmaa dan Alia. Ingat nak ke library gak, at least sekali dua dlm minggu ni. Tengoklah camner.

4 comments:

Anonymous said...

nak tanya kaklong ambik phd dlm bidang apa ek? kalau tak keberatan nak tau kat u mana?

lg satu nak tanya kaklong study master susah tak? kaklong masters by research or coursework?

saya ada plan nak smbg master tp mcm takut2 la.

Kaklong Syikin said...

salam,

kaklong buat phd dlm bidang und2 syariah yg berkaitan dgn undang2 keluarga islam dn pengkhususan dlm hak dan perlindungna kanak2 di dlm und.2 keluarga islam.

nak tau belajar kat ne tu, email persenel kat saya, boleh tak? bukannya apa, saya segan kalau kawan2 terserempak ngan blog saya ni:). tu sbb saya tak tak pernah bgtau dlm blog ni saya belajar kat mana, tp tanya persenel mmg saya bagitaula. ni email saya: syikin_phd2007@yahoo.com

susah? bergantung pada individu tu apa makna susah tu. mmg makin tinggi kita belajar, makin terasa cabarannya, sbb kita belajar sesuatu subjek tu dgn lebih mendalam.
kalau kita mmg bersemangat tinggi nak belajar, yg susah jd mudah dan kita sanggup hadapi apa saja cabarannya. kalau kita tak minat nk smbung belajar tp terpaksa, mmg akan jd susah.

saya dulu wat master, dua kali bersalin :). dua kali maternity leaves. kalau tak kuat semangat, dah lama saya bungkus master saya. tp yg pasti Allah banyak membantu saya. MOhon saja pada Dia

masa saya buat master dulu, prog. saya tu ada 3 jenis. full coursework, coursework n dissertation dan full tesis. jd saya pilih coursework n disertasi.
ini bergantung pada pihak univ. yg menawarkannya.

dan kaklong beruntung tak perlu jalani viva. kecuali kalau kaklong amik full tesis tu,mmg ada viva.

dan hal viva ni pula, setiap univ. berbeza polisinya. ada yg kena viva, dan ada yg tidak kalau amik coursework n disertasi.

bila nak buat master ni, kena tgk situasi kita dulu. byk kena ambil kira
pertama, awak dah berkahwin atau belum

kedua: anda bekerja atau tidak?
ketiga: kalau bekerja, nak wat full time or part time? dll

kenapa soal kahwin tu timbul? sbb kalau awak seorang isteri, redha suami tu penting. 100% tanpa kurang percent nya. sbb komitmen kita belajar di peringkat lebih tinggi, mmg tinggi. dgn assignment, kelas yg kena hadiri. kekadang ada kelas ganti, ada group discussion (kalau perlu).

org yg buat full time master lebih mudah drp wat part time. sbb dia lebih fokus tak fikir masalah kerja.

antaracabaran org bekerja buat part time:

kelas master biasa waktu petang - malam
ada juga kelas buat hujung minggu. setiap univ. lain polisinya.

bab assignment tu, bergantung pada lecturer. pemarkahan lebih byk pada assingment. dan pastinya assingment tu lebih tinggi tahapnya drp masa kita buat first degree dulu.

lagi satu, kekadang, utk satu subjek sampai ada dua assignments, ada ujian lagi..ni bergantung pada course yg diambil dan lecturer.

pendek kata, awak kena surf internet dulu, masuk semua website ipta/s yg offer prog. awak berminat. buat perbandingan setiap satu, yg penting ia sesuai dngn keadaan awak. paling penting, kos yuran tu kena tau ebrapa. sudah pasti belajar di ipts lebih mahal berganda drp di ipta.

saya galakkan awak sambung belajar. bukan tak galak, hasut lagi. belajar jgn tak belajar :))kalau rasa takut, bnayk munajat dgn Allah mohon hilangkan rasa takut itu. Pendek kata, doa saja pada Allah agar mudahkan awak nak sambung masters.SUbhanaLLah, awak takkan tau betapa mudahnya doa awak dimakbulkan ALlah bila awak tgh belajar nanti.

nanti dah sambung belajar, inform saya ya. saya nak ucap tahniah :)


kena ingat, setiap apa yg ktia buat ada cabarannya. tp yg pasti, kena kuat semangat, kalau rasa down, cepat2 luahkan pada kengkawan yg sama belajar atau sesapa saja awak percaya dpt beri awak sokongan moral tak berbelah bagi.

saya harap, saya dpt membantu sikit. lps ni, nak email persenel kat saya tak pe, mana yg boleh saya tolong, saya tolong jawab ok.

Kaklong Syikin said...

lupe pulak,

kita pilih mode belajar ni pun kena tgk gak, biasanya kalau org kerja ofis dan x de niat nak mengajar, better wat full coursework.

tapi kalau nak mengajar lepas tu, boleh pilih salah satu: coursework n disertasi atau full research.

yg best coursework ni, kita belajar lebih detail. pastu apa yg ktia belajar, kita transfer pula dlm disertasi

disertasi ni boleh dikata mini tesis la. mcm paper projek masa first degree.

kenapa wat disertasi atau full research ni penting? sbb kalau kita nak wat phd nanti, susah nak buat tesis kalau tak de pangalaman menulis masa peringkat master. kena double usaha drp org yg dah ada pengalaman la. org yg dah pernah wat disertasi / full research tu, tinggal polish balik nak menulis dgn lebih baik.

Kaklong Syikin said...

lupe lagi,

kalau matlamat nak mengajar lepas buat master dan kita tak de pengalaman menulis disertasi or tesis, kita akan mengalami kesukaran nanti, sbb nak tak nak akan jadi supervisor..camner nak supervise student kalau tak de pengalaman menuliskan?